Vreemdgaan rond het IJsselmeer (2019)

Het is beslist: we proberen eindelijk die T4 California Exclusive van op Goboony. We bollen met onze bus richting Amsterdam en springen nog even op de fiets voor een rondje parken en grachten. Intussen krijgen we bericht dat de spiegel van de huurbus is afgereden, en de overdracht pas later kan. Geen probleem, vlak in de buurt vinden we een lekkere eettent, “de Radijs”. We halen de bus op en rijden naar camping de Badhoeve, waar we een heuse verhuis organiseren tussen beide bussen… Vanaf de camping sta je met de fiets op minder dan een halfuur in het centrum van Amsterdam. Ideaal als uitvalsbasis dus. Onze bus kan op de parking blijven staan, en zelf vinden we een plekje aan het water. Best spannend, zo’n eerste nacht vreemdgaan!

Op dinsdag rijden we langs het Kinselmeer en verder via Uitdam naar het pittoreske Marken. Na het verplicht bezoek aan de klompenmakerij en poffertjes aan het haventje keren we om. Onderweg wordt er vaak gestopt voor wat vogelspotting. Binnendoor langs Purmerend en Beemster volgen we de oude dijk richting Wieringerwerf, waar we plaats zoeken op De Tulpentuin, een grote tulpenkwekerij. Wie overnacht krijgt de volgende ochtend een korte rondleiding doorheen het bedrijf – best interessant!

Minder interessant is dat de kranen in de bus het niet doen… en we na ruggespraak terugkeren naar Amsterdam voor herstelling. Kan gebeuren. In de late namiddag nemen we alsnog de Afsluitdijk, maar voor Harlingen is het te laat. We slaan rechtsaf en installeren ons op camping It Soal in Workum. Héél rustig: Nederland is nog niet in verlof. Tijd om de keuken uit te testen, die staat best handig zo achter de zitbank.

Het blijft flink waaien en grijzen, maar donderdags gaan we toch fietsen. Bij het ene pontje staat de veerman enkele dagen van zijn pensioen, bij het andere pontje is het dan weer de eerste rit van een koppel vrijwilligers. Ach, veel volk is er niet op de baan. We doen een rondje tot in Gaastmeer, waar we ons opwarmen in “d’Ald Herberch”. De eigenaar verrast ons met een kookboek in het Fries, een oefening voor je taalknobbel! Fries blijkt een mengelmoes te zijn van Nederlands, Engels en woorden uit Scandinavische talen, ontstaan in de hoogdagen van maritieme handel. Op de tocht rijden we nog langs de historische scheepswerf, vol mooie platbodems in diverse staat van opbouw.

Terug in Workum slenteren we rond in twee “brocante” zaken, waar we de lokale economie even steunen. ’s Avonds eten we op de camping en proberen nog even de nieuwe stuntvlieger uit – helaas gaat de wind liggen, dus doet de vlieger hetzelfde.

Op vrijdag rijden we verder, via Hindeloopen en Stavoren, en veel kijkhutten, naar Lemmer. Daar staat het Woudagemaal al een poos op mijn verlanglijstje: een imposant, met stoom aangedreven pompgemaal uit de jaren 1920, nog steeds operationeel en glimmend van goede zorgen. Het kan 4 miljoen liter water per minuut verpompen vanuit de boezem naar het IJselmeer. Een bezoek méér dan waard!

DSC_2690DSC_2698DSC_2703

Verderop, halfweg richting Zwolle, ligt Schokland: wellicht het enige dorp op het vasteland met een weiland als haven – door de inpoldering lag het plots niet meer aan het water. We installeren ons iets verder, in Epe. ’s Nachts draait de temperatuur rond het vriespunt, maar de kachel doet geruisloos haar werk.

Zaterdag verkennen we letterlijk en figuurlijk andere opties: we rijden naar het zelfbouwtreffen van het Weetjewel-forum, op camping Warnstee in Wichmond. Er wordt volop gegluurd in knap uitgedokterde interieurs en hoogstaande huisvlijt – veel inspiratie om zelf aan de slag te gaan met een VW bus. We zien enkele ooievaars rondcirkelen en met Aline ga ik op zoek: uiteindelijk vinden we een groep van een twaalftal vogels, die als meeuwen achter een ploeg lopen op de akker. Ze laten zich van dichtbij bewonderen. Na de brunch op zondag nemen we afscheid en rijden terug richting Amsterdam. Op de fiets maken we nog een rondje Holysloot – helaas is het pontje daar nog niet open, maar het treft: de lokale ijsjeskar passeert net. Ook nu zien we onderweg veel scholeksters, kieviten, reigers, grutto’s maar ook een grote kolonie brandganzen. We eten ’s avonds in de campingbistro en maken ons op voor een laatste nachtje in de huurbus.

DSC_2747DSC_2755DSC_2718

’s Morgens opnieuw verhuis: alle spullen terug in onze camper, fietsen op de huurbus en zo naar Amsterdam. We leveren de bus in en verkennen nog even de buurt rond de bloemenmarkt en het Waterlooplein met zijn vlooienmarkt. Tenslotte nemen we het pontje aan het Centraal Station en fietsen terug naar de camping.

Conclusie: een positieve kennismaking (toilet aan boord!) met de Exclusive. De weken erop verkennen we nog andere pistes (zelfbouw, Ford Nugget, …) maar we zullen midden mei uiteindelijk een Exclusive op de kop tikken in Rijssen. Onze kleine groene krijgt een volgend leven, wij starten een nieuw hoofdstuk.