Normandie (2017)

Let’s start the season! Ontiegelijk vroeg vertrekken we met de bus richting Normandië. Tweede poging – de laatste “strandde” aan de oevers van de Seine. Unterwegs ontbijten we in het mooie Aire de la Baie de la Somme, op weg van Calais naar Abbeville. In Le Havre verlaten we de snelweg voor een bezoekje aan de kliffen van Etretat. Even een plekje zoeken aan het oude kerkje, als plots – een klop, geratel, stilstand. Een oliespoor, dit ziet er niet goed uit!

Verzekering bellen, en Depannage Garage Simon komt de schade opnemen. Tja, ’t is weekend (zaterdagochtend!), dus veel is er niet mogelijk, de bus wordt weggesleept. We ervaren wat een goede reisbijstand betekent: binnen de 3u regelt Ethias een hotel met ontbijt, en een vervangwagen. Intussen maken we er het beste van: picknick op het strand, met zicht op de beroemde “olifantenklif”.

Na ophalen van een wagen in Le Havre installeren we ons in Fécamps. In het typisch Franse Hotel du Commerce krijgen we de zeer ruime familiekamer op zolder als prima uitvalsbasis. Mét zicht op de grote camperparking aan de haven… We gaan nog even een luchtje scheppen en nestelen ons voor een apero en heerlijk eten op het terras van La Taverne du Musée. De cider vloeit al rijkelijk!

Dag 2 doen we een groot stuk van de Ciderroute; we rijden een eerste maal over de prachtige Pont de Normandie en rijden vervolgens langs Pont l’Eveque, Bonnebosq, Beuvron met het pittoreske marktpleintje, Cambremert, en het middeleeuwse Chateau de Crèvecoeur. In de Manoir de Grandouet proeven we calvados, cider en appelsap. Een relevant aantal flessen wisselt vervolgens van eigenaar! s’ Avonds verkennen we nog het mooie Pont l’Eveque zelf en eten er op een idyllisch terrasje (Auberge de la Touques) langs het water.

Chateau de Crèvecoeur

Iemand duifje gezien?

DSC_0160DSC_0163DSC_0124DSC_0129DSC_0131DSC_0137

Beuvron – commerce pratique

Dag 3 worden we wakker gebeld door de verzekering: de lokale VW garage heeft geen zin om een inspanning te doen tenzij over 2 weken… dus wordt beslist om de bus te repatriëren. We halen er nog wat spullen uit en maken ons op voor een wandeldag: in het bureau van toerisme vinden we een uitstekend carte randonnée Les Hautes Falaises, en we starten met een fikse klim tot aan het pelgrimskerkje voor vermiste zeelieden. Via mooie vergezichten op de Cap Fagnet en diverse bunkers van de Mur Atlantique zwenken we naar het binnenland en volgen een oude spoorwegbedding terug naar Fécamp.DSC_0192DSC_0201DSC_0203DSC_0186DSC_0210

Dag 4 wordt een verplicht nummertje naar Honfleur. We rijden kort door de oude kern van Le Havre, die er verrassend mooi en parkachtig uitziet, maar steken al snel nogmaals de Pont de Normandie over. Honfleur valt ons wat tegen, de hype van het oude haventje ontgaat ons en we verkennen liever de kleine straatjes en steegjes in het centrum. We rijden wat verder langs de kust tot in Trouville, waar nostalgisch mooie huizen op het strand staan.

Dag 5 is meteen de laatste: met de vervangwagen snorren we richting Abbeville waar we langs de National 1 nog even stoppen bij een typische Routier. We beleven er nog  grappige momenten wanneer een oude local in slaap valt tussen lunch en dessert. Terug thuis laden we de wagen uit, en ’s avonds volgt nog een retourtje Rijsel voor het inleveren van de wagen. Op internet ontdekken we dat er net een nieuwe busverbinding is opgestart tussen Brugge en Rijssel – voor een prikje worden we met een luxecar netjes terug thuis gebracht.

Epiloog: een week later wordt de bus afgezet bij de lokale garage; het vastzetten van de motorsteun blijkt op een halfuur gefikst… back on the road!